Øjenlåg operation i Midtjylland Århus, Ikast, Herning, Holstebro og Silkeborg

Ikast Øjenklinik udfører forskellige øjenlågsoperationer under den offentlige sygesikring samt privat.

Ikast Øjenklinik udfører øjenlågsoperationer under den offentlige sygesikring samt privat. Vi er af Styrelsen for Patientsikkerhed godkendt til kosmetiske øjenlågsoperationer.

Operation foretages af klinikkens øjenlæger.

Der er mulighed for undersøgelse og behandling mod egenbetaling, hvis du ønsker at undgå ventetid eller ønsker øjenlågsoperation af kosmetiske årsager.

Udfyld kontaktformularen herunder for privat behandling.

Forskellige øjenlågsoperationer

• Overskydende hud på øvre øjenlåg
  • Hængende øjenbryn
  • Indaddrejet nedre øjenlåg (entropion)
  • Udaddrejet nedre øjenlåg (ectropion)
  • Slapt nedre øjenlåg
  • Fjernelse af bygkorn, vorter og andre hudforandringer i øjenomgivelserne

Nogle operationer kan udføres under sygesikringen, dvs at man ikke selv skal betale for operationen.

Dog er det sådan, at hvis operationen udføres af kosmetisk årsag, skal man selv betale. Sundhedsstyrelsen har retningslinjer for, hvordan der skelnes mellem kosmetisk og ikke kosmetisk årsag ved operation for tunge øjenlåg.

Fakta om øjenlågsoperationen

Tunge øjenlåg kan have forskellige årsager. Det kan være medfødt, men hyppigst er, at huden med alderen mister noget af sin elasticitet og bliver mere slap. Der opstår herved overskud af hud på de øvre øjenlåg. Den overskydende hud kan blive så udtalt at den hænger ned over vipperne og generer synet. Andre problemer kan være tendens til eksem eller fugt i hudfolden, hovedpine fordi man rynker panden for at kompensere og rent kosmetiske gener pga et træt udseende.

Andre årsager til tunge øjenlåg kan være at selve musklen der holder øjenlåget åbent bliver slap og mister sit fæste i øjenlåget. Det kan også være øjenbrynene der gradvist sidder lavere pga nedsynkning. En kombination af overskydende hud og lavtsiddende bryn er ret hyppig.

Ved en undersøgelse i klinikken afgøres det hvad den primære årsag til de tunge øjenlåg er og hvilken behandling der vil være den mest optimale. Klinikken udfører øjenlågsoperationer under sygesikringen, hvor man ikke selv skal betale for operationen. Hvis der er tale om en kosmetisk operation vil man dog selv skulle betale.

Før operation

Ved en forundersøgelse afgøres det, hvad der er årsag til hængende øjenlåg og hvilken behandling, der vil være mest optimal. Der laves typisk også en almindelig øjenundersøgelse inkl. synsprøve. Ved øjenlågsoperationer vil man ofte tilråde, at der holdes pause med kosttilskud der virker blodfortyndende, fx fiskeolie. Hvis du får blodfortyndende medicin, bør du oplyse os om det ved forundersøgelsen.

Operationen

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1 time. Ved tunge øjenlåg pga overskud af hud, fjernes den overskydende hud og evt underliggende muskel. I nogle tilfælde er der frembulende fedt, som også kan fjernes. Blødninger standses ved el-koagulation. Huden syes herefter sammen.

Efter operationen

Efter operationen sidder du i en lænestol i klinikken med afkølende maske på øjenlågene i ca. 15 min. før du kan tage hjem. Vi anbefaler at du ikke selv kører bil hjem. Det vil være en god ide at holde sig i ro de første par dage og bruge afkølende maske eller ispose på øjenlågene. Du vil få mere information herom i klinikken. Trådene fjernes efter ca. 1 uge.

Det må forventes, at der vil være nogen misfarvning og hævelse af øjenomgivelserne de første uger efter operationen. Arrene vil være mere synlige i starten, men fortager sig gradvist over de næste måneder. Ved operation for overskydende hud vil arrene skjule sig i den fold, der er over øjet, når øjnene er åbne. Med tiden vil det næsten ikke kunne ses, at der er foretaget øjenlågsoperation.

Hvis du har holdt pause med blodfortyndende medicin, kan du genoptage behandlingen umiddelbart efter operationen.

Komplikationer ved øjenlågsoperationer er sjældne. Der er mange blodkar i øjenomgivelserne, og der kan forekomme blødning, som i langt de fleste tilfælde kan standses ved kompression (tryk på såret i nogle minutter) og is. En meget sjælden komplikation er blødning i øjenhulen bag øjet. Dette kan være synstruende og kræver omgående behandling.

Infektion i sårene kan også forekomme. Over- eller underkorrektion ses også. Det vil være muligt at operere igen på et senere tidspunkt, hvis der stadig er for meget hud. Det er almindeligt, at huden med alderen gradvist bliver mere slap, derfor kan der blive behov for operation igen senere i livet.

Udfyld formularen hvis du ønsker at benytte sundhedsforsikring eller egenbetaling.

Kontakt os

Ved at klikke 'Acceptér Alle' så giver til tiladelse til at vi må indsamle information om dig til forskellige formål, hvilket inkluderer: Funktionalitet, Statestik og Marketing